الوالد شفیق

در این بحر ظلمانی، دستم بگیر ای همچو پدری دلسوز.
  • الوالد شفیق

    در این بحر ظلمانی، دستم بگیر ای همچو پدری دلسوز.

مشخصات بلاگ

در این خانه، مختصری از کتابهایی که میخوانم ثبت میکنم، همچنین دغدغه هایم را بیان میکنم.
باشد که مورد رضایت امام عصر عج قرار گیرد.
یا علی

بایگانی
دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹ ب.ظ

غدیریه امیرالمومنین

بسم الله

غدیریه امیرالمومنین به سند دیگر

على بن احمد واحدى پیشواى اهل سنت، از ابى هریره نقل کند که مى گفت:

عده اى از اصحاب رسول خدا دور هم جمع، و مناقب خود را بازگو میکردند از جمله:

ابوبکر، عمر،عثمان، طلحه و زبیر، فضل بن عباس، عمار، عبدالرحمن بن عوف، ابوذر، مقداد، سلمان و عبدالله بن مسعود "رضى الله عنهم" بودند، سپس حضرت على "ع" بر آنها وارد شد و پرسید: در چه موضوعى سخن میگوئید؟

گفتند فضائل و مناقب خود را که از رسول خدا "ص" شنیده ایم ذکر میکنیم.

حضرت فرمود: پس حالا به سخنان من گوش دهید و این اشعار را سرود: 


مردم به خوبى دانستند که سهم من "در ترویج" اسلام از همه فزونتر است.

و احمد، پیامبر خدا "ص" برادر و خویشاوند و پسر عموى منست.

و منم، که عرب وعجم را به سوى اسلام راهبرى میکنم.

و منم که بزرگان و گردنکشان و دلیران کفار رابه خاک و خون کشیدم.

این قرآن است که همگان را به دوستى و پیروى از من خواند.

و همچنانکه هارون برادر موسى، وصى و جانشین او بود، منهم برادر محمدم همین است فخرمن.

و بر این اساس، مراد در غدیر خم، پیشواى مسلمین نمود.

حال. با اینهمه فضائل کدامیک از شما در اسلام آوردن و خویشاوندى، و سوابق درخشان مى تواند با من برابرى کند.

واى بر آنکه، فرداى قیامت، هنگام ملاقات با خدا، به من ظلم کرده باشد و واى بر کسیکه، وجوب طاعتم را انکار کند و حقم را پایمال نماید.

و واى بر آن بدبختیکه از روى سفاهت، بدون اینکه تقصیرى در من بیند، با من دشمنى نماید.


این روایت و اشعار را، واحدى از قاضى میبدى شافعى، در شرح دیوان منسوب به امیر المومنین "ع" ص 4.7-4.5 و قندوزى حنفى در "ینابیع الموده" ص 68 نقل میکند.


شخصیت سراینده اشعار

او، امیر مومنان، سید مسلمانان، رهبر پیشکسوتان در ایمان، و خاتم اوصیا است.

اولین کسى است که به رسالت محمد "ص" ایمان آورد و وفادارترین مردم به عهد الهى است، در مزایاى انسانى بزرگترین مردم، و در پایدارى در راه حق استوارترین آنان است.

داناترین مردم به احکام خدا، پرچم هدایت خلق، تابشگاه ایمان، در حکمت،خودباخته و بى قرار در ذات خدا و جانشین پیغمبر است که درود بر محمد و او باد.

او، على بن ابیطالب "ع" است، 

پاک مردى از خاندان هاشم، که در خانه خدا دیده به جهان گشود، 

کسى است که خانه خدا را از بتها پاک نمود، و بالاخره در سال 4..، 

در خانه خدا "مسجد کوفه"، در محراب عبادت به شهادت رسید، 

پایان زندگیش چنان گذشت که ابتداى تولدش بود: زاده خانه خدا، در پایان زندگى در خانه اى که از بزرگترین خانه هاى خداست شربت شهادت نوشید و مسیر زندگى او در بین این مبدا و منتهى پیوسته با مبدا اعلى بود.


منبع : کتاب الغدیر جلد سوم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۹
بی قرار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">