الوالد شفیق

در این بحر ظلمانی، دستم بگیر ای همچو پدری دلسوز.
  • الوالد شفیق

    در این بحر ظلمانی، دستم بگیر ای همچو پدری دلسوز.

مشخصات بلاگ

در این خانه، مختصری از کتابهایی که میخوانم ثبت میکنم، همچنین دغدغه هایم را بیان میکنم.
باشد که مورد رضایت امام عصر عج قرار گیرد.
یا علی

بایگانی

۱۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹ ب.ظ

غدیریه امیرالمومنین

بسم الله

غدیریه امیرالمومنین به سند دیگر

على بن احمد واحدى پیشواى اهل سنت، از ابى هریره نقل کند که مى گفت:

عده اى از اصحاب رسول خدا دور هم جمع، و مناقب خود را بازگو میکردند از جمله:

ابوبکر، عمر،عثمان، طلحه و زبیر، فضل بن عباس، عمار، عبدالرحمن بن عوف، ابوذر، مقداد، سلمان و عبدالله بن مسعود "رضى الله عنهم" بودند، سپس حضرت على "ع" بر آنها وارد شد و پرسید: در چه موضوعى سخن میگوئید؟

گفتند فضائل و مناقب خود را که از رسول خدا "ص" شنیده ایم ذکر میکنیم.

حضرت فرمود: پس حالا به سخنان من گوش دهید و این اشعار را سرود: 


مردم به خوبى دانستند که سهم من "در ترویج" اسلام از همه فزونتر است.

و احمد، پیامبر خدا "ص" برادر و خویشاوند و پسر عموى منست.

و منم، که عرب وعجم را به سوى اسلام راهبرى میکنم.

و منم که بزرگان و گردنکشان و دلیران کفار رابه خاک و خون کشیدم.

این قرآن است که همگان را به دوستى و پیروى از من خواند.

و همچنانکه هارون برادر موسى، وصى و جانشین او بود، منهم برادر محمدم همین است فخرمن.

و بر این اساس، مراد در غدیر خم، پیشواى مسلمین نمود.

حال. با اینهمه فضائل کدامیک از شما در اسلام آوردن و خویشاوندى، و سوابق درخشان مى تواند با من برابرى کند.

واى بر آنکه، فرداى قیامت، هنگام ملاقات با خدا، به من ظلم کرده باشد و واى بر کسیکه، وجوب طاعتم را انکار کند و حقم را پایمال نماید.

و واى بر آن بدبختیکه از روى سفاهت، بدون اینکه تقصیرى در من بیند، با من دشمنى نماید.


این روایت و اشعار را، واحدى از قاضى میبدى شافعى، در شرح دیوان منسوب به امیر المومنین "ع" ص 4.7-4.5 و قندوزى حنفى در "ینابیع الموده" ص 68 نقل میکند.


شخصیت سراینده اشعار

او، امیر مومنان، سید مسلمانان، رهبر پیشکسوتان در ایمان، و خاتم اوصیا است.

اولین کسى است که به رسالت محمد "ص" ایمان آورد و وفادارترین مردم به عهد الهى است، در مزایاى انسانى بزرگترین مردم، و در پایدارى در راه حق استوارترین آنان است.

داناترین مردم به احکام خدا، پرچم هدایت خلق، تابشگاه ایمان، در حکمت،خودباخته و بى قرار در ذات خدا و جانشین پیغمبر است که درود بر محمد و او باد.

او، على بن ابیطالب "ع" است، 

پاک مردى از خاندان هاشم، که در خانه خدا دیده به جهان گشود، 

کسى است که خانه خدا را از بتها پاک نمود، و بالاخره در سال 4..، 

در خانه خدا "مسجد کوفه"، در محراب عبادت به شهادت رسید، 

پایان زندگیش چنان گذشت که ابتداى تولدش بود: زاده خانه خدا، در پایان زندگى در خانه اى که از بزرگترین خانه هاى خداست شربت شهادت نوشید و مسیر زندگى او در بین این مبدا و منتهى پیوسته با مبدا اعلى بود.


منبع : کتاب الغدیر جلد سوم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۴۹
بی قرار
شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۴۱ ب.ظ

تولد امام علی النقی علیه السلام مبارک

بسم الله


🔆«امام هادی ع: اَلعبدُ یُدَبِّرَ وَ اللهُ یُقَدِّرَ» 

بنده تدبیر می‌کند، امّا خدا تقدیر می‌کند. 

تدبیر منهای تقدیر سودی ندارد. 

◀️حال این سوال پیش می آید که: برای آنکه تدبیرهای ما با تقدیرهای او همسو شود چه باید کنیم؟ 

🔆راهش این است: تو تدبیر کن،

 بعد از تدبیرت، توکّل کن، 

واگذار کن به او. 


به تعبیر ساده ‌تر بگو خدا

 به عقل ناقص من، این تدبیر رسیده،

 امّا خودت می ‌دانی، هرجور که صلاح می ‌دانی همان را تقدیر بفرما. 


اگر اینچنین کردی آن وقت خدا آن جایی که به نفع من است، درست می‌کند و آن جایی که به ضرر من است اصلاح می‌کند. 


بعداً متوجّه می‌شوی، آنچه تدبیر کرده بودی اشتباه بود و خداوند تقدیر خوبی که حتّی به فکرت هم نمی‌رسید را نشانت می‌دهد. 


این‌‌ها پیشامد نیستند، تمام کارهای خدا حساب شده است.

البتّه این را هم بدانید که باید تدبیرتان مشروع باشد، نه خلاف شرع. مشروع، بعد هم واگذار می‌کنم به خدا.


 این کار را انجام دهید تا حالا ببینید خدا چه تقدیرهای خوبی به تو نشان می دهد.

📚منبع: بحارالانوار جلد75 صفحه369

#شرح_حدیث توسط مرحوم استاد

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی (ره)


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۴۱
بی قرار
جمعه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵ ب.ظ

جهاد کبیر

بسم الله


امروز] #جنگ_نظامی مطرح نیست؛


 امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است


 لکن جهاد باقی است؛


 جهاد یک چیز دیگر است. 


جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. 


در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «#جهاد_کبیر» نام نهاده:

 وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛(۴)


 در سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان است؛ «بِه‌» یعنی به قرآن، «جٰهِدهُم بِه‌» یعنی به‌وسیله‌ی قرآن با آنها جهاد کن؛ 


جِهاداً کَبیرًا. 


این آیه در مکّه نازل شده. 


درست توجّه کنند جوانهای عزیز!


 در مکّه جنگ نظامی مطرح نبود؛ 

پیغمبر و مسلمانها مأمور به جنگ نظامی نبودند، 


کاری که آنها میکردند کار دیگری بود؛ همان کار دیگر است که خدای متعال در این آیه‌ی شریفه میگوید: وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا. 


آن #کارِ_دیگر چیست؟ 

آن کارِ دیگر، #ایستادگی و #مقاومت و #عدم_تبعیّت [است.] 


فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛(۵)

 از مشرکین اطاعت نکن.

 اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر.


 این تقسیم‌بندی غیر از تقسیم‌بندی جهاد اکبر و جهاد اصغر است: 

جهاد اکبر که از همه سخت‌تر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ میکند؛


 جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است،


 منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «#جهاد _کبیر» نام نهاده که آن همین است.

«جهاد کبیر» یعنی چه؟


👈👈 یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ 

از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. 


اطاعت یعنی چه؟ یعنی #تبعیّت؛ تبعیّت نکن. 


تبعیّت نکردن در کجا؟ 

در میدانهای مختلف؛ 

تبعیّت در میدان سیاست، 

در میدان اقتصاد،

 در میدان فرهنگ، 

در میدان هنر.


 در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ 

👈👈این شد «جهاد کبیر».



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۳۵
بی قرار
پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۲۴ ب.ظ

حکومت الهی

بسم الله


اصالت مهدویت از جهت ابتناء آن بر توحید ویکتاپرستی:

 هسته مرکزی ومحور اصلی تمام مسائل اعتقادی وتربیتی وبرنامه های سیاسی وانتظامی ایمان 

به وحدانیت ویکتائی ویگانگی خداوند متعال است

 که خالق و رازق وحاکم ومالک کل وبی نیاز از کل است 

حق تعیین ونصب حاکم و ولی و امام تشریع

 وفرمان وامر ونهی 

وتکلیف والزام 

و ولایت مطلق بر کلیه امور مختص به او است. 

هرحاکمیت و ولایت و مالکیتی که به اذن او نباشد استعلا و طغیان واستبداد است


قبول و التزام و الزام به نظامات و قوانینی که منبع و مبنای شرعی و مصدر و اعتبار الهی ندارد 

خواه در امور عبادی یا در امور سیاسی ومالی وسائر امور باشد 

پرستش شیطان و شخص ومقام وهیئت وجامعه ای است که آن قوانین را وضع کند 

و وضع این قوانین اظهار شرکت با خدا و تصرف در شئون خدا است. 


نظامات غیر الهی تحت هر رژیم ونظام باشد غیر شرعی است وواجب الاطاعه نیست خواه استبدادی باشد یا دموکراسی یا به صورتهای دیگر.
دعوت همه انبیا همه برای تحقق حکومت (الله) در زمین ولغو حکومتهای دیگر است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۲۴
بی قرار
پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۰۱ ب.ظ

نقش اعتقاد به مهدویت

بسم الله

نقش مهدویت:

از آنچه گفته شد معلوم شد که مهدویت نیز مانند سائر عقاید اسلامی و با آنها نقش عملی خود را داشته، واگر تاثیر آن از سائر عقاید اسلامی بیشتر نبوده کمتر نمی باشد.

مهدویت نقش موجود اسلام را در عمل حفظ کرده و از اینکه بر مسلمانان یاس و ناامیدی مسلط شود جلوگیری می کند

 وضامن بقاء نقش عملی اسلام است. 

این نهاد اسلامی همیشه نقش بیشتر اسلام را در عمل خواهان بوده 

ومسلمانان را به پیاده شدن نقش اساسی وکلی اسلام امیدوار ساخته 

وبرخلاف آنان که نقش اسلام را پایان یافته گرفته اند مهدویت آن را هم چنان در آغاز کار و در بین راه می داند 

و اسلام را بیش از آنکه دین چهارده قرن پیش باشد 

دین امروز و دین آینده و قرنهای بعد 

وچهارده ها قرن بعد هم اگر جهان ادامه یابد می داند.


پس نقش عملی مهدویت در پاسداری از اسلام 

ونقش عملی موجود اسلام 

وگسترش وتوسعه آن بسیار حساس و قابل توجه است 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۰۱
بی قرار
پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۴۸ ب.ظ

اصالت مهدویت در آیات قرآن کریم

بسم الله

اصالت مهدویت از جهت ابتناء آن بر آیات قرآن کریم:

در قرآن مجید آیات متعددی است که دلالت دارند بر پیروزی وفلاح حزب الله وغلبه سپاه خدا.
مانند این آیات:
(فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ).
(أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ).
(وَإِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ).
چنانکه آیاتی نیز دلالت دارند بر اینکه خدا پیامبران ومومنان را یاری می نماید مثل این آیات:
(وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ * إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ).

(إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَیَوْمَ یَقُومُ الأَْشْهادُ).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۴۸
بی قرار
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۲۰ ب.ظ

کتابهای اهل سنت درمورد امام زمان

بسم الله
امام زمان (علیه السلام ) از دیدگاه اهل سنت
اعتقاد به وجود ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، ویژه شیعیان نیست . 

ما با برادران اهل تسنن ، که بیشتر مسلمانان جهان را تشکیل مى دهند، در پاره اى از مباحث اعتقادى ، مثل اصل امامت و مباحث فرعى اختلاف ها داریم ؛ 

اما به تصدیق بسیارى از بزرگان اهل تسنن ، یکى از مطالبى که در آن ، بین شیعه و سنى و هیچ طایفه اى از طوایف مسلمانان اختلاف وجود ندارد، اعتقاد به ظهور حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۲۰
بی قرار
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۱۳ ب.ظ

آثار ولایت

بسم الله


ادامه از کتاب آفتاب ولایت


مراتب ولایت
مفهوم ولایت که در قرآن کریم و روایات به صورتهاى گوناگونى مطرح شده است ، 

گاهى به ولایت اهل بیت (علیهم السلام ) اختصاص دارد 

و گاهى درباره ولایت هر ولى خدا و هر مومن صالح است . 

به عبارت دیگر، یک ولایت الله داریم : اءلا ان اءولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون .(75)

 کسانى که خود را تحت ولایت الله قرار مى دهند، متقابلا خدا هم ولایت آنها را بر عهده مى گیرد: الله ولى الذین آمنوا.(76)

 هر کسى که ولى خدا شد، خدا هم ولى او است . 

این ولایت ، رابطه اى طرفینى بین مؤ منان و خداوند است .

 مومن ولى خدا، و خدا هم ولى مومن است . 

این ولایت ، در رابطه انسان با خدا وجود دارد. 

دنباله ولایت خدا، ولایت رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) و ولایت اهل بیت (علیهم السلام ) است .

 وقتى مى گوییم : ولایتى که براى خدا هست ، براى پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت (علیهم السلام ) نیز وجود دارد، منظور فقط حکومت نیست ؛

 بلکه تمام شؤ ون ولایت را در بر مى گیرد؛ 

البته در شعاع ولایت خداوند، مساله حکومت نیز مطرح شود؛ 

چون خدا است که حاکم و قانون را تعیین مى کند. 

بدین ترتیب ، حکومت ، یکى از شؤ ون ولایت الله است .


ولایتى که به خدا، پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم )، امیر مؤ منان على (علیه السلام ) و دیگر امامان معصوم (علیهم السلام ) نسبت داده مى شود، مفهومى است که تشکیل مراتب دارد. 

مرتبه اعلا و ذاتى آن ، براى خداوند متعالى ، 

و مرتبه بعدى آن ویژه رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) 

و مراتب بعدى آن براى امامان (علیهم السلام ) ثابت است ؛ 


اما حقیقت این ولایت چیست ؟ 

رابطه بین خدا و بنده ، رابطه عبودیت و ربوبیت است . 

اگر ما این رابطه را با اختیار خود پذیرفتیم 

و در عمل تحقق بخشیدیم ، 

آن وقت رابطه اى متشابهة الطرفین تحقق مى یابد 

که ما ولى او مى شویم و او نیز ولى ما مى شود؛ 


اما اختیار این رابطه به دست من و شما است . 

ما باید با اختیار خودمان این رابطه را برقرار و تقویت کنیم . 

رابطه عبودیت و ربوبیت ، امرى تکوینى است . چه ما بخواهیم و چه نخواهیم ، خدا خدا است و ما هم بنده ایم ؛ 

اما ولایت تشریعى ، رابطه اى اختیارى است که ما باید بپذیریم ؛ 

یعنى بگوییم خدایا! ما بپذیرفتیم که تو خدا هستى و ما بنده ایم . 


حال چگونه باید این معنا را تحقق بخشیم ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۱۳
بی قرار
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۵۷ ب.ظ

مفهوم ولایت

بسم الله


ادامه از کتاب آفتاب ولایت


در عصر ما، به دلیل اهمیت یافتن مسائل سیاسى اسلام که بخش مهمى از معارف اسلامى را تشکیل مى دهد، 

بُعد خاصى از مفهوم ولایت بیشتر مورد تاکید واقع شده است 

که همان مساله سیاست و امامت امت 

و به تعبیر دیگر، بُعد سیاسى - اجتماعى مفهوم ولایت است .


در روایتى از امام محمد باقر (علیه السلام ) آمده است :
بنى الاسلام على خمس : الولایه و الصلاه و الزکاه و الصوم و الحج و لم یناد شى ء ما نودى بالولایه یوم الغدیر.(74)


بناى اسلام بر پنج پایه استوار شده است : 

ولایت و نماز و زکات و روزه و حج ،

 و به چیزى بافضیلت تر از ولایت در روز غدیر دعوت نشده است .


ولایت که در این روایت مطرح شده ، نه فقطه به معناى دوست داشتن 

که به معناى پذیرفتن حق حاکمیت و حکومت الاهى است ؛ 


حقى که پس از خداوند براى پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت (علیهم السلام ) و نایبان و والیان ایشان ، به اذن خداوند ثابت است .


پذیرش ولایت در این جا بدین معنا است که 

عقیده داشته باشیم 

اهل بیت (علیهم السلام ) از سوى خداوند، 

بر امت اسلامى حق ریاست و حاکمیت داشته اند 

و دارند

 و از همین روى در جهت برقرارى حکومت اسلامى همواره کوشیده اند. 


ما نیز وظیفه داریم راه ایشان را ادامه داده ، 

زمینه را براى حکومت امام معصوم یا جانشین و نایب او، 

یعنى ولى فقیه جامع شرایط فراهم سازیم و

 در راه پابرجایى نظام ولایت فقیه 

که استمرار ولایت معصومان (علیهم السلام ) است 

بکوشیم ؛ 


اما حقیقت ولایت از این هم فراتر و گسترده تر است .

 با بررسى روایات مربوط به ولایت در مى یابیم که بعد سیاسى - اجتماعى ولایت فقط یکى از ابعاد مفهوم گسترده ولایت است ؛ 

مفهومى ژرف که همچنان جا دارد موضوع پژوهش هایى گسترده و کاربردى قرار گیرد.


منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۵۷
بی قرار
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۴۶ ب.ظ

اصول زندگی اسلامی

بسم الله

مطالعه ی امروزم این کتاب هست، مطالب جالب زیادی دارید، این بخش را انتخاب کردم، بقیه مطالب را از لینکی که گذاشتم مطالعه بفرمایید


:

نتنیجه مى گیریم که اهل علم ،

 در فهم درست اصول مسائل اعتقادى که به طور طبیعى به هدف خلقت و تشریع مربوط مى شود 

و نیز در ارائه درست مسائلى که جنبه اصولى در زندگى فردى و اجتماعى انسان دارد، 

وظیفه خطیرى بر عهده دارند 

و نباید نیرو و عمرشان را در بررسى بعضى از مسائلى که مورد نیاز مردم در زندگى نیست ، صرف کنند. 


اگر انسانى نتوانند اثبات کند که تسبیحات اربعه در نماز یک مرتبه است یا سه مرتبه ، در جامعه اشکالى ایجاد نمى کند؛ 

اما آیا نباید در مقابل ظلم مقاومت کرد؟ 

آیا نباید اسلام راستین را در سطح جامعه و جهان ترویج کرد؟! 

آیا در برابر فساد و فتنه انگیزى مفسدان و جباران عالم ، مسئولیتى نداریم ؟ 

این پرسش هایى است که اگر پاسخ آنها را درست درک نکنیم ، سرنوشت جامعه تغییر مى کند. 


اگر کسى ببیند خونهاى مسلمانان به زمین ریخته ، و به نوامیس آنان تجاوز مى شود و در عین حال کارى انجام ندهد، 

او نیز در این جنایات شریک خواهد بود. 


اگر قرار بود در طول دفاع مقدس ، تسلیم صدام و دیگر کشورهاى استعمارگر بشویم ، این همه کشتى و زخمى و اسیر نمى دادیم . 


اسلام با هشت سال جنگ تحمیلى ، بار دیگر در ایران احیا شد. 

کشورهاى ابرقدرت با هم متحد شده اند و مى خواهند با تبلیغات گسترده خود با اسلام مقابله کنند. 


کشورهاى استعمارگر، کشور ایران را راحت نمى گذارند. 

این کشورها به تدریج افراد ناآگاه ایران را مى فریبند تا به اهداف شوم خود برسند؛ 


ولى بحمد الله اکثر قریب به اتفاق مردم ایران ، مسائل را به خوبى درک مى کنند و از این توطئه ها فریب نمى خورند.


منبع 

آفتاب ولایت
آیت الله محمد تقى مصباح یزدى

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۴۶
بی قرار