الوالد شفیق

در این بحر ظلمانی، دستم بگیر ای همچو پدری دلسوز.
  • الوالد شفیق

    در این بحر ظلمانی، دستم بگیر ای همچو پدری دلسوز.

مشخصات بلاگ

در این خانه، مختصری از کتابهایی که میخوانم ثبت میکنم، همچنین دغدغه هایم را بیان میکنم.
باشد که مورد رضایت امام عصر عج قرار گیرد.
یا علی

بایگانی
پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۴۸ ب.ظ

اصالت مهدویت در آیات قرآن کریم

بسم الله

اصالت مهدویت از جهت ابتناء آن بر آیات قرآن کریم:

در قرآن مجید آیات متعددی است که دلالت دارند بر پیروزی وفلاح حزب الله وغلبه سپاه خدا.
مانند این آیات:
(فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ).
(أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ).
(وَإِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ).
چنانکه آیاتی نیز دلالت دارند بر اینکه خدا پیامبران ومومنان را یاری می نماید مثل این آیات:
(وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ * إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ).

(إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَیَوْمَ یَقُومُ الأَْشْهادُ).

بدیهی است این یاری وپیروزی شامل موارد جزئی هم می شود مثل مواقف ومشاهد بسیاری که خدا پیغمبر اعظم اسلام صلى الله علیه وآله را نصرت عطا فرمود چنانکه شامل پیروزی به حجت وبرهان ودلیل وبیان نیز می گردد. 

اما معلوم است که مناسب کمال امتنان، ولطف خدا پیروزی ونصرت مطلق است که در زمینه وجود شرایطش انجام خواهد شد پیروزیهای جزئی ومحدود نیز در زمینه وجود شرایط حاصل می شود وبالاخره فرد اکمل ومصداق اتم پیروزی ونصرت پیروزی ونصرت مطلق بر همه کفار وجنود ابلیسی است که نه حد زمانی آن را به پایانی محدود سازد، ونه حد زمینی وجغرافیائی آن را مختص به یک منطقه نماید.
باید بر طبق این آیات در رو در روئی ومقابله اهل حق با اهل باطل غلبه نهائی با اهل حق باشد، وبه طور کامل مشمول نصرت الهی شوند. 


آیاتی نیز دلالت دارند بر اینکه حق پایدار وباقی است وباطل از میان رفتنی است مانند آیه 17 سوره رعد 

که در آن باطل را به کفی که روی آب وچیزهای دیگر ظاهر می شود وحق را به آب وبارانهای سودمند تشبیه کرده است 

ودر سوره ی انفال می فرماید (وَیُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَیَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ) خدا اراده کرده است که حق را با کلمات خود حق نماید (آن را اظهار واعلام واثبات نماید) ودنباله ی کافران را قطع فرماید. 


آیاتی نیز دلالت دارند بر اینکه اراده الهی به این تعلق گرفته و سنتش بر این قرار یافته است که مستضعفان پیشوایان و وارثان زمین شوند، ومستکبران وطاغوتیان نابود گردند.
مثل این دو آیه:
(وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَْرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ * وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الأَْرْضِ وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهامانَ وَجُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ).
که بدیهی است این اراده خدا عام است واختصاص به قوم بنی اسرائیل که مستضعف شدند وفرعون وهامان که آنان را استضعاف کرده بودند ندارد. 


مستضعاف مشمول این عنایت الهی هستند، و این سنت خدا است لذا از حضرت امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه روایت شده است که فرمود: 

لتعطفنَّ الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس على ولدها، وتلا عقیب ذلک: (وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى ...)
یعنی دنیا بعد از خودداری وتمکین نداشتنش از ما منقاد ومطیع و رام ما خواهد شد مانند ناقه سرکش که نسبت به بچه خود پذیرائی وعطوفت دارد سپس این آیه را تلاوت فرمود (وَنُرِیدُ...) 

 که بدیهی است این فرمایش اشاره به ظهور حضرت مهدی علیه السلام است. 


بعضی آیات نیز دلالت دارند بر اینکه خلافت ارض به مومنین و کسانی که اعمال صالح دارند خواهد رسید ودینشان که خدا برای آنها پسندیده است در زمین استقرار خواهد یافت وبیم وترسشان به امن واستراحت خاطر تبدیل خواهد شد.

مثل این آیه:
(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً).
وآیاتی متضمن این بشارت هستند که اسلام بر سائر ادیان غالب می شود ونور خدا که همان دعوت اسلام ونظام اسلام است چنانکه از جهت مایه ودستور واصول وفروع واحکام ونظامات به حکم (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ) کامل است از جهت اجراء و عمل، و گسترش یافتن در تمام جهان نیز کامل خواهد گشت وخدا آن را اتمام خواهد فرمود.


مانند این آیات:
در سوره توبه: (یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ * هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ).


ودر سوره فتح: (هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفى بِاللَّهِ شَهِیداً).


ودر سوره صف: (یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ * هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ...). 


این آیات وآ یات متعدد دیگر علاوه برآنکه بر استقرار دین خدا در سراسر زمین وآینده درخشان عالم دلالت دارند

 بر حسب معتبرترین مدارک وتفاسیر واحادیث به تحول بی سابقه وبی نظیر و انقلابی که به رهبری وقیام حضرت مهدی اهل بیت وامام منتظر وموعود انجام خواهد گرفت

 تفسیر شده است که تعداد زیادی از این احادیث در کتابهای اهل سنت روایت شده مثل کتاب (شواهد التنزیل) حاکم حسکانی که در آن دویست و ده آیه از آیاتی را که در شان اهل بیت نازل شده جمع آوری شده ومتجاوز از هزار وصد وشصت روایت در رابطه با این موضوع روایت نموده است.(3) 


واز جمله محدثین نامدار وعلماء بزرگ سیدهاشم بحرانی در جمع آوری آیاتی که مربوط به حضرت مهدی سلام الله علیه است کتابی تالیف کرده است به نام (المحجة فیما نزل فی القائم الحجة) وی در این کتاب متجاوز از یکصد آیه را با احادیثی که در تفسیر هر یک وارد شده است ذکر فرموده است.
علیهذا اصالت قرآنی عقیده به مهدویت نیز با توجه به این آیات ودقت در مضامین آنها وکتابهای تفسیر واحادیثی که در تفسیر این آیات وارد شده است ثابت وغیر قابل انکار است. 


منبع: کتاب اصالت مهدویت 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۵
بی قرار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">